Duschar du med din ipad?


Starbucks visar vägen med kundkortsintegrerad mobilbetalningstjänst

Starbucks fortsätter att plöja åkern och visa vägen för andra företag beträffande hur man arbetar effektivt med sociala medier, mobilen och kundlojalitet.
Starbucks senaste projekt kretsar kring en mobilbetalningstjänst "Starbucks Card Mobile App" där du kan betala direkt i mobilen med hjälp av Starbucks egna app, som i sin tur är kopplad till ditt Starbucks-konto. Vid betalning får du efter en enkel knapptryckning i appen en QR-kod i din mobil. Koden skannas sen in som en vanlig streckkod i kassan. Et voila! -betalningen är gjord och Starbucks kan nu belöna kunden med nya erbjudanden för att skapa fler framtida inköp.



Vad är då fördelarna med att ha en välutarbetad app med integrerad mobilbetalningstjänst?

- Precis som med ett lojalitetskort kan lojala kunder belönas med poäng och särskilda erbjudanden skräddarsydda efter kundens egna preferenser och köptendenser.
- Genom att låta kunden dela med sig av erbjudanden och annan information till sina vänner(genom en "mina vänner"-funktion i appen) kan du lättare nå ut till brand-ambassadors och "pack leaders". Ett kostnadseffektivt sätt att skapa word-of-mouth utan att det ska behöva kosta en förmögenhet.
- Inlösbara specialerbjudanden kan också via taggar och guerillamarknadsföring placeras ut på olika ställen i storstäderna för att skapa buzz kring aktuella kampanjer och erbjudanden.
- En välutarbetad kundapp med integrerad betalningsfunktion och geografisk lokalisering gör det möjligt att korta ned ledtider från att behov uppstår till att konsumenten släcker behövet med ett inköp.
- Med en lojal kund som aktivt tar del av och använder sig av din lojalitetsplatform kan du med lite snitts till viss del dämpa kundens benägenhet att vilja gå till konkurrenterna och inte minst återkomma oftare och köpa mer
- Gör det lättare att köpa och dela med sig av önskelistor samt presentkort.

Ovan är bara några exempel på varför lojalitetsskapande platformer som kundkorts-appar med integrerad mobilbetalningstjänster är värda att investera både tid och pengar i.

Företag med kundkort som borde arbeta mer flitigt med lojalitetserbjudanden, app-integrerade mobilbetalningsmöjligheter och lojaliterserbjudande direkt i appen är bla.:
- ICA/ICA Banken, COOP, Hemköp m.fl.
- SAS, Ryanair, Malmö Aviation m.fl. 
- H&M, MQ, Åhlens m.fl  
- Statoil, OK, Preem

Text:  Filip Waenerlund


Vad artister kan lära dig om sociala medier

Dagens musiker är många gånger inte bara fenor på att spela in bra låtar. Många är också riktigt talangfulla på att jobba med sociala medier för att lansera och få ut sina alster till såväl den stora massan som nichade målgrupper.
En av pionjärerna inom det här fältet är musikern Trent Reznor från den numera "dormanta" rockgruppen Nine Inch Nails. Dessvärre blev PR-maskinen Trent lite utbränd på kuppen efter att ha jobbat väldigt intensivt med sociala medier under bandets sista år i rampljuset. I samband med att han gick ut och meddelade att han var färdig (med facit i hand så skulle man nu kunna klassa det som en brejk) med sociala medier så riktade han också en känga mot majorskivbolagens försök till att arbeta med sociala medier:

“The reason no record label knows how to market anything to new media is they don’t live there. They don’t get it because they don’t use it. What you’ve seen happen with the marketing and presentation of NIN over the last years is a direct result of living next to you, listening to you, consuming with you and interacting with you. Directly. There’s no handlers or PR people here, it’s me and my guys – that’s it. There’s no real plan, even – it’s just trying to do the right thing that respects you the fan, the music, and me the artist. That’s the goal – a mutual and shared respect.”
Källa:
MusicRadar



Att lära känna och verkligen sätta sig in i hur dagens konsumenter använder och konsumerar sociala och digitala medier är dock något som alla företag med konsumenter utanför pensionärshemmen bara måste lägga mer energi på. Om några år när varenda svensk pensionärer sitter på hemmet med en egen smartphone och letar ny rullator på Blocket - så kommer jag få äta upp det där sista där. 

Nu senast bland artister som lyckats nå framgång på nätet är det tidigare okända bandet Atomic Tom. Bandet har med nedan Youtube-klipp skördat uppmärksamhet och viral framgång sedan den 14 oktober när klippet lades upp. Till dags datum har klippet genererat hela 2 419 441 visningar!

Se, lyssna och njut!



/ Snäjken


Special treatment please, I've "liked" you

Omtycka varumärken har hyfsat lätt att bli omtyckta även på Facebook visar en ny undersökning från DDB Worldwide & Opinionway.

Snitt-"likearen" är 31 år och följer nio varumärken. Annonsering är det enskilt viktigaste sättet att börja "likea" ett varumärke. Därefter kommer rekommendation från vänner.

Men det jag tycker är mest intressant är att man räknar med en motprestation från varumärket, för den uppskattning man offentligt visar dem. VIP-treatment, exklusiv information och relevanta erbjudanden är det man förväntar sig.

Vanligaste orsaken till att man "churnar" är att man inte längre än "intresserad av varumärket"...

Treat me special and I'll (continue) to like you...

Läs mer
här

Hls Patrik

iPad får nya konkurrenter

Sedan iPad lanserades i april i år rapporterar Apple nu ha sålt närmare 4,2 miljoner enheter under Q3. Förväntningarna på försäljningen har varit höga båda innan och efter lanseringen. Dock pga. bla. flaskhalsar i produktionen och andra faktorer har Steve Jobs och Apple inte riktigt nått upp till de försäljningssiffror som många analytiker hade förväntat sig.

Lite dystrare försäljningssiffror till trots förutspår nu analysföretaget Gartner att Apple kommer sälja närmare 55 miljoner iPads under 2011. Det som dessvärre kommer i skymundan bakom all PR som iPaden fått är att fler stora aktörer nu är i full gång med att trycka ut och lansera egna plattor som ska konkurrera med Apples iPad. En av de första stora konkurrenterna spås bli Samsung Galaxy Tab. Enligt uppgifter från Telia så kommer försäljningen av Samsungs egna platta börja "inom kort". Mest sannolikt är att det här sker i takt med att Julhandeln kommer igång. Troligen då också i samma veva som Apple kommer med första leveransen av iPads till Sverige. Just nu ryktas sistnämnda komma någon gång under november.     


 
Trots företagets stora muskler tror jag Apple kommer få sig en bra fight under 2011 i takt med att allt fler konkurrenter ansluter sig till kriget om den nya tablet-marknaden. Förutom att kunna erbjuda fler tekniska finesser än iPad såsom Samsung gjort med sin Samsung Tab, kommer även val av platform men också brandingstrategi få en avgörande roll som jag ser det. Sistnämnda är en viktig aspekt som dessvärre många gånger tidigare underprioriterats på marknaden för dataprodukter och den tangerande mobiltelekom-branschen. 

Nedan har vi sammanställt en lista med tillverkare som ryktas eller bekräftats ha egna tablets under tillverkning. Uppdelningen har gjorts utifrån tillverkarens ryktade val av operativsystem. Om du vet något mer eller har uppgifter som pekar på något annat, lämna gärna då en kommentar här nedan.

iOS
iPad

Android
HTC + Google
Samsung Galaxy Tab
Samsung S-Pad
- ryktas släppas 2011 (USA).
DELL Streak
ACER
ASUS Eee Tablet
VEGA (Converge Devices)
Spring Design Alex

Windows
HP Slate
Pegatron
Archos
Nokia

MeeGo OS
Nokia ("S"?) - ryktas släppas sent 2011/2012.

Blackberry Tablet OS
BlackBerry PlayBook


Text: Filip Waenerlund


Pay with a tweet

Det tysk-amerikanska bolaget Innovative Thunder är något mycket intressant på spåret när de nyligen lanserade siten "Pay with a tweet". Till skillnad från traditionell annonsering, där man med olika verktyg kan sätta ett värde på trafiken man drar in till sin site, så brukar det alltid bli något svårare när man pratar om social media. Vad är ett fan på Facebook värt (136 dollar?), vad betyder en statusuppdatering/tweet för biljettförsäljning etc? 

"Pay with a tweet" tar detta lite längre - tanken är att din statusuppdatering blir din valuta på nätet. Genom att twittra om en produkt/tjänst så får du tillgång till den gratis (t.ex. videoklipp, filmer, musik). "Pay with a tweet"'s plattform tilldelar dig en unik URL som du ska använda, och via den kan de sedan tracka hur mycket trafik just du drog in (men detta påverkar inte värdet av din tweet. 1 tweet = 1 tweet, oavsett hur många som klickade på länken). Jag tänker direkt på musikindustrin och mindre band som vill marknadsföra sig själva - det är inte mycket begärt att twittra om en EP om man sedan får det gratis, eller hur (fast man får väl hålla tummarna för att den är bra :)

Intressant är det.

//Petter Träff

Idag är bloggosfären ENIROgul




För att visa upp Eniros nya tjänst har vi idag tagit över Bloggosfären! På 12 av Sveriges 15 största bloggar, samt på Sveriges största bloggnätverk är idag allt gult. Sammanlagt över 80 000 bloggar är idag gula! Vi har även kopplat på ett script som gör att ord som t.ex. golv, hund eller adidasskor blir gulmarkerade i bloggarnas inlägg. Om man sedan klickar på dem kommer man till Eniros träfflista för ordet.

Vi gör detta för att visa upp att Eniro nu har blivit en köpmotor. Förhoppningen är att vi kommer att skapa en diskussion kring Eniro, uppmärksamhet om eniros nya funktionalitet samt givetvis driva en besökare eller två in att testa nya Eniro.

Gå gärna in och kika på hur detta ser ut! Här är några av alla de bloggar som vi kör på:

http://www.kenzas.se/

www.blondinbella.se

http://www.fokis.se/

www.blogg.se

http://karinolofsson.se/

http://blogg.tkj.se/

http://feber.se/

http://www.bloggfamiljen.se/

http://www.hugorosas.se/

http://paow.se/

http://www.desireenilsson.se/

http://isabelles.nu/

http://magdalenagraaf.se/

http://gaybloggen.com/

www.devote.se

... men kolla gärna runt lite på andra bloggar också =)

/
Joel Nyrén