Får jag be om största möjliga...

... REA på IKEA!



IKEA tar ut sin sommarrea i sant cirkusmanér.

Förutom riktigt bra priser, så finns cirkustält på IKEAs parkeringar, clowner samt möjlighet till ansiktsmålning och ponnyridning.

REAn pågår mellan 27 juni - 11 juli.

Klicka på länken
HÄR, så kan du se vad som händer på respektive ort.

/Lyn

Lejon



Med medelhavet i ryggen är jag tillbaka på BJ50 med bagaget fyllt av inspirerande föreläsningar, nya intryck och upplevelser. För att sammanfatta föreläsarna kan jag snabbt konstatera att det var kändistätt och underhållande. Auteuridealet dominerar, inte förvånande och jag undrar försiktigt var våra kunder och konsumenten kommer in i den kreativa processen. Men det kanske bara är jag …

Höjdpunkten var Microsoft Experience Center där det demades Pivot, Windows Phone 7 och Microsoft Surface. Kinect för Xbox 360 blir årets julklapp om jag får önska och ”Multiscreen” blir årets buzzword.

Inte lika minnesvärd var prisutdelningen som revs av i ett rasande tempo med ett myller av olika kategorier och en trött publik. Man blir dock lätt patriotisk av att se den höga representationen av svenska byråer i Cyberkategorin där DDB fick ett Grand Prix för Volkswagens Rolighetsteorin och Forsman ett guldlejon för IKEAs facebook ”showroom”. Grattis!

Marc Zuckerberg (facebook) som fick utmärkelsen ”Media person of the year” är lika rik på ord som på idéer men hans tacktal var minnesvärt kort.

http://www.canneslions.com/

Anneli :)


Midsommardans

MEC Interaction vill passa på att önska alla läsare en riktigt trevlig midsommar.
Jag bjuder på lite hederlig "fuldans" och härlig svensk musik som inspiration för helgens dans runt stången (klicka på bilden nedan)!



Glad midsommar!

/Lyn


- Ändra stil på sajten, kan bli dödsstöten

Skriver Expressens Fredrik Granlund. Men att inte ändra på sajten kan vara lika förödande.

Jag var på en intressant föreläsning häromdagen av
Googles Global Chief Technology Advocate, Michael T Jones. Han pratade bland annat om att allting förblir detsamma - men att förändringen är subtil, stegvis växande och osynlig. Som när man träffar en gammal vän, personen ser likadan ut men massor har hänt. Eller att jämföra en gammal Mini Cooper, och en ny. Förändringen ligger inte i det till synes uppenbara.

Läs Fredriks artikel här!

/ Kristina

Åh, så fina vi är på MEC Interaction

Ramar och konsoller kommer från IKEA


MEC sommar i Humlegården

Igår var MEC och spelade brännboll i Humlegården. Det blev team Brages lag som vann, men när pizzan kom var alla som en stor familj igen!

 


Fotbolls-VM på nätet

Brittiska tidningen Guardian har en intressant funktion på deras VM-site - om du har missat en match så kan du i efterhand se den via en twitterapplikation som de har utvecklat. Guardian har helt enkelt aggregerat twitterkommentarer och sorterat detta efter mest nämnda ord - till exempel dök efternamnet Green (som inte hade nämnts alls innan) upp helt plötsligt när USA kvitterade mot England i lördags.
Tryck på bilden för att se hur det fungerar!

//Petter Träff


Because they are worth it!

Läste precis en intressant artikel på MarketingVox på temat vad en Facebook fan kan tänkas vara värd. Två researchföretag tog sig an uppgiften med helt olika svar, och ansatser.
Det ena företaget - Syncapse - räknade på värdet utifrån skillnaden i "brand spend" per år mellan ett fan och ett icke-fan.  De kom fram till att ett fan var värt $71.84. Lojaliteten som fan-et uppvisar genom att bli fan på Facebook är alltså värt nästan 600 SEK per år. Har man som Dove eller Axe x miljoner lojala kunder så bör man rekommendera dem att jobba för att konvertera kunder till att bli deras fan på Facebook...
Det andra företaget - Vitru - utgick istället från vad värdet på kontakterna är på en fan page. Om ett företag med en miljon fans postar ett inlägg om dagen så genereras en miljon kontakter. Om företaget istället postar två inlägg så genereras två miljoner kontakter per dag, eller 60 miljoner kontakter per månad. Med detta sätt att räkna kom de fram till att en fan är värd $3.60, eller 32 SEK per år.  

Facebook är utan tvekan en engagemangs- och lojaliseringskanal. Det handlar om att aktivera sina fans, och få dem att få ännu starkare band till sitt varumärke. För att sedan köpa mer, oftare och till ett högre värde från företaget. Så jag föredrar den första ansatsen.
Men självklart finns det ett värde även i "kontakttänket". men om man inte kan engagera och aktivera sina fans så kommer de snart inte längre vara det.
Bygg relationer med era fans på Facebook, because they are worth it...!

Läs mer
här

 

Hls Patrik

Besök från TV.nu

Vi fick ett trevligt besök från Maria och Carina på TV.nu som hade med sig regnponchos!




Greyson Chance

Den 28:e april la 12-årige Greyson Chance från Oklahoma upp ett klipp på Youtube när han spelade piano och sjöng Lady Gaga's Paparazzi på Edmond's Sitxth Grade Festival.

Några bloggare upptäckte Greyson och klippet började spridas i sociala medier som snabbt var uppe i 12 000 visningar. Greyson upptäcktes av ABC News som omnämnde klippet i sin TV sändning för deras miljontals tittare. Strax därpå blev han inbjuden som gäst till Ellen Degeneres TV show.

Idag har klippet drygt 25 miljoner visningar på Youtube.   


Det är ingen tvekan om sociala mediers inflytande och vilken genomslagskraft TV har som massmedia.
/ Kristina

I huvudet på Daniel

Du har väl inte missat Daniel Collins blogg I huvudet på Daniel på mecdaniel.wordpress.com/. Happy reading!

The Daniel Collin


Bygg in iPadden i din gamla Mac!




Nytt användningsområde.



Tips! Tips för den händige! Det är ju svårt att göra sig av med sin gamla Mac. Här är ett grymt bra tips på  alternativt användningsområde. Lycka till!

//Leif Janderhof

Mobilen - tillväxt så det knakar



Den senaste IRM prognosen 2010-06-09 pekar på att medieutrymme för mobil marknadsföring ökar krafigt.
Kanalen som inte riktigt etablerat sig som kommunikationskanal bedöms växa med drygt 37% under 2010.

Under 2011 bedöms ökningen ligga på dryga 84% enligt IRM. Frågan är om det inte blir till och med högre siffror.
Notera att detta gäller endast medieutrymme.

Mobil som kommunikationskanal kommer få ökat fokus under hösten 2010 men framför allt under 2011.

Det är förvånandsvärt att så många företag/varumärken inte har någon landningssida för mobilen. Vi ser redan nu att det är en kraftig ökning av sökningar via mobilen.
Jag tror att mobila landingssidor kommer ses som en självkarhet under 2011. På samma sätt som vi har www adresser idag.

///Leif Janderhof.

Längre webb-tv format allt populärare

En undersökning från eMarketer visar att tillväxten ökar snabbt kring webb-tv användningen av längre format. Mellan juni 2008 och oktober 2009 är ökningen närmare 300%.




Hls Patrik

Sociala medier nu lika stort som traditionella medier


Don't you worry about a thing

Går du också runt och nynnar på "Don't you worry about a thing"? Det kan vara för att du sett If's nya reklamkoncept som lanserades förra veckan i TV och den här veckan som pre rolls i webb tv och på MSNs Startsida. Om du inte sett den än, kolla in filmen nedan eller gå in på www.msn.se för att se annonsen i sin helhet.









/Pia