Digitala tjänster, banners och tv-reklam funkar

När digitala tjänster kan erbjuda så mycket nytta eller nöje att användarna både bidrar till utvecklingen och spridandet av dem, som t ex Fiat Ecodrive, Nike+, Starbucks eller IKEA, ja då väljer jag dem före banners vilken dag som helst. Tyvärr är det inte alltid tiden, ekonomin, hjärnan eller allmänintresset finns för att skapa dessa.

Att banners blir tjänster (se ex.vis Swedbanks banners på Blockets bildel) är en naturlig och önskvärd utveckling. När dessa sedan kombineras med mer kunskap om användaren kan det bli riktigt starkt. Det är möjligheten att anpassa budskap efter kontext, användardemografi och beteende som gör internet till en kraftfull kommunikationskanal inte möjligheten att klicka på bannern. Det är en bonus. För planlös masskommunikation till en okänd massa använder emellertid jag, inte säkert att mina kollegor håller med mig, hellre tv-reklam. Jag försöker att aldrig se tv-reklam och tror säkert att många gör det samma, men tro mig all tracking visar att tv-reklam funkar.

Hur är det då funkar bannerreklam? Om jag inte trodde det skulle jag inte jobba med det jag gör, men det är inte fel att tänka till hur banners kan tjänstefieras och vara intelligenta. En stor undersökning från OPA i USA visar på att 1/5  av de som exponerats för ett visst varumärkes banners gör relaterade sökningar efter det varumärket samt att 1/3 av de som exponerats för samma varumärkes banners även besöker dess webbsida. Hyfsade siffror!

/Mattias Franke

Den digital kommunikationen har gått vilse

Kommunikation handlar i grunden om att utbyta information, läs gärna Wikipedias tolkning. Att som i fallet med diskningen av Lowe Brindfors, se Resume, försvåra kommunikationsutbytet genom att begränsa sändaren till en banner visar bara på den konservativa trångsynthet som fortfarande härskar i den digitala världen. Det är snart 15 år sedan den första bannern lyste upp Hotwired och fortfarande anses "fiskpinnar" vara det  mest kraftfulla sätter att nå fram till den digitala användaren. Media, kunder och byråer (reklam, webb, media, pr) det är 2009 nu. Dags att vakna!

/Mattias Franke

Fiffiga inredningstips från tv.ikea.se



Att enkelt kunna sprida bra innehåll och tjänster från ditt företags sajt borde vara en självklarhet 2009. För företag handlar social media mindre om att skapa roliga Facebooksidor och Twittra säljbudskap och mer om att göra det möjligt för användarna att enkelt bidra till din sajt samt att sprida innehåll från din sajt ut i den sociala världen. Det finns en anledning till att social media kallas earned media på engelska. Du får det användarna tycker att du förtjänar, men du kan göra det lättare för dem genom att erbjuda verktygen. Tyvärr är inte alla där, men
tv.ikea.se erbjuder såväl bra delningsfunktioner som enkel "embeddning" av koden. Tipsen är inte heller så dumma när man vill inreda ett barnrum. Vill du sprida infon till sociala nätverk och andra digitala tjänster gör du det enklast genom att använda dig av addthis.com.

/Mattias Franke

Personalvård


En ny handtvål på toan. Online sensitive. Naturligtvis.


Dagens outfit




Get the look:

Piké: Lyle&Scott
Dialekt: Delá Götlabörg



















 
                         Thomas Major

Ny sökmotor?

Google sitter ju ganska ohotade på tronen när det kommer till sökmotorer, och frågan är om Microsofts nya lansering Bing kommer lyckas påverka detta på något sätt. Båda sökmotorerna är relativt traditionella och går i samma fotspår som sökmotorerna alltid har gått när det kommer till hur informationen struktureras och presenteras.

En väldigt trevlig lösning som släpps nu är
Spezify, som på ett mycket imponerande och grafiskt snyggt sätt visar relevanta träffar efter en sökning. Youtubeklipp embeddas automatiskt och visas direkt i söklistan, bilder presenteras och kan lätt förstoras med en knapptryckning. Dock kanske man vill ha mer detaljerad och lättöverskådlig presentation efter en sökning, då man ofta specifikt är ute efter något och vet vad man vill ha. Men använder man denna när man söker efter något mer allmänt, kanske ett band man har hört talas om, fungerar det fantastiskt!

//Petter Träff

Vi söker en digital strateg

Missa inte vår rekryteringsannons här eller nedan, och skicka gärna vidare om du vet någon lämplig som skulle passa för rollen!

MEC Interaction söker strategisk rådgivare

MEC Interaction har gått från 5 till 19 specialister på 5 år, samtidigt som vi implementerat digital rådgivning i våra andra specialistfunktioner som exempelvis tv, radio och print. Utvecklingen på mediemarknaden går fort. Det enda som begränsar hur fort det går i vår bransch är kreativitet och resurser i form av kompetenta människor. Nu behöver vi bli fler strategiska rådgivare som vill utveckla våra kunders digitala närvaro i köpta medier, icke-köpta medier och i deras egna kanaler.

Du:

  • är genuint intresserad av kommunikation
  • förstår människors beteende och behov samt hur dessa påverkar användandet av digitala kanaler
  • är nyfiken och vill ständigt utveckla dig själv, dina kunder och dina kollegor
  • har stor erfarenhet av att planera och genomföra digitala strategier och projekt
  • kan utrycka dig kraftfullt och inspirande i text och tal på både svenska och engelska
  • får gärna ha utbildning som visar på din förmåga att söka, analysera och presentera information
  • arbetar kanske med digital kommunikation och affärsutveckling på större företag, managementkonsult, webb-, pr- eller reklambyrå

Vi erbjuder dig:

  • personlig utveckling och stora möjligheter att påverka din framtid hos oss
  • stort eget ansvar för att utveckla kundens digitala affär och vårt samlade erbjudande
  • en chans att få utveckla starka varumärken som IKEA, Monster, Sony Ericsson, Telia, IF, m fl
  • en befattning på den ledande mediebyrån inom digitala medier och kommunikation

Skicka din ansökan senast 25 juni till [email protected].
Vid frågor kring tjänsten vänligen kontakta Kristina Carlsson, chef för MEC Interaction på [email protected].


MEC interaction är en del av Sveriges ledande mediabyrå Mediaedge:cia.
Mediaedge:cia (MEC) är ett av världens ledande företag inom medie-och kommunikationsrådgivning. Företaget specialiserar sig på utveckling, koordinering och implementering av lokala, nationella och internationella mediestrategier. Totalt har MEC 186 kontor i 80 länder. MEC är Nordens och Sveriges största mediebyrå och ägs av brittiska WPP, en av världens största nätverk.


Dagens outfit



Get the look:

Hårstylist: Ulrika Funseth
Make-up: Jessica Tolgraven
Blus: Esprit
Jeans: Cheap Monday
Skor: Vagabond
Örhängen: DYRBERG/KERN

















   Caroline Palmqvist Mattsson

Musik

La Blogotheque är en sida som har funnits ett tag, men som fortfarande uppdateras kontinuerligt och har otroligt intressant innehåll. Jag vet inte om det var först, men deras grej är att göra "take-away shows" med artister som (iallafall till en början) besökte Paris när de var på turné. Själva grejen med "take-away shows" är att man låter artisterna spela live och akustiskt på oväntade ställen - kanske på ett café, i ett gatuhörn etc. Ofta blir stämningen helt annorlunda än på en scen, och många låtar framstår i en helt annan dager när de framförs så avskalat.



Deras utbud är rejält och gillar man den typ av artister som har ställt upp är det en riktigt guldgruva! Här framför till exempel svenske The Tallest Man on Earth sin låt "the Gardener" inne på en skön musikaffär i New York:


Eller kanske Sigur Ros på ett café i Paris?


//Petter Träff

Dagens outfit




Get the look:

Skor: Converse
Status: Single and wanna mingle




















           Petter Träff

Spännande lösning från Booneoakley

Booneoakley skulle skapa en ny hemsida för sitt varumärke - de valde en liten annorlunda lösning när de placerade den på en på plattform där folket redan finns - youtube! De har garanterat fått mer trafik vid lanseringen än vad de skulle fått till en vanlig corporatesida, och kostnaden blev garanterat lägre vad gäller serveravgifter :)

 Kika på det
här!

//Petter Träff

Bilddagboken samarbete



Halebob i samarbete med Bilddagboken.
Nu har vi dragit igång ett fantastiskt spännande samarbete på Bilddagboken. Ovan ser ni den integrerade kampanjsidan där det för närvarande pågår en tävling med priser inför Arvika festivalen. På startsidan har vi flera annonser. Olika aktiviteter backas upp med redaktionellt utrymme.
Syftet är att finnas på plats där målgruppen är.

Här jobbar vi med olika aktiviteter för att inspirera och engagera. Flytta ut och skapa närhet till kundtjänst och onlinebutik och bli en del av målgruppens vardag.
Leif Janderhof

Skapa skön musik med hjälp av flera YouTubevideor

På sajten http://wwww.inbflat.net/ kan man lyssna på musik på ett lite annorlunda sätt;
Flera olika musiker har gjort inspelningar av sig själva och lagt upp på YouTube. Om man sedan spelar upp spåren tillsammans bildas skön (och lite lätt flummig) musik. Det coola är att man kan starta vilken video som helst, när som helst och de kommer fortfarande harmonisera med varandra (så länge man har en snabb uppkoppling). Testa själv!

/ Joel

Eurocard


Idag startar vi en stor kampanj för Eurocard.
Take-over lösningar samt stora format. Kampanjen handlar om säkerhet. Lasertrålarna i annonsen sticker ut och kommer ge önskad uppmärksamhet.
De kreativa formaten är gjorda av SWE Reklambyrå.
Klicka på bilden till Eurocard och ansök om ett kort!
Leif Janderhof