Google Goggles i nya Sony Ericsson Xperia X10



Det vattnas i munnen när man i filmen ovan ser Xperia X10 i kombination med Google Googles.

Google Goggles är en visuell sökapp för Android-baserade mobiler. Man tar ettt foto med telefonen, och Google kommer att behandla uppgifterna på bilden, som till exempel varumärken och streckkoder, som i sin tur ger ett sökresultat. Kolla in filmen!

Oj va jag skulle använda denna funktion om jag hade en Xperia X10.

//Leif Janderhof

Google Goggles - visuell mobilsökning!



Google´s sökfunktion eliminerar behovet att skriva eller säga något i mobiltelefonen. Detta kommer öka antalet sökningar enormt. Redan idag söks det cirka 50 gånger mer via en iPhone eller Android telefon mot s.k. "vanliga" telefoner. Tänk denna möjlighet på en telefon som Sony Ericsson Xperia X10, som kommer snart!
Now we talking!

//Leif Janderhof

Stella Artois -- Mobil AR-lösning med kundnytta



Ölmärket Stella Artois har lanserat en Augmented Reality Bar Guide app. Detta är ett bra exempel på när ett varumärket använder befintliga tekniska möjligheter fullt ut, vilket leder till kundnytta som bygger varumärkeslojalitet.

”Stella Artois Le Bar Guide”
är en 3D AR app som gör det väldigt enkelt att hitta barer som serverar Stella Artois. Sökningen kan göras efter flera olika variabler och sedan är det bara att hitta den närmaste baren. Ser grymt bra ut. Titta på filmen!

Syftet med denna satsning var att ge konsument en varumärkesupplevelse utöver det vanliga.

Tyvärr finns det inte några sådana barer i Sverige. Men ska definitivt testa den fullt ut så fort jag är utomlands.

Gott Nytt År från Leif Janderhof.


Var uppkopplad - alltid uppkopplad

Eftersom chefen tycker att jag skriver för få blogginlägg här – det var ett tag sedan sist, men det finns ju alltid kunder att hålla nöjda eller att vinna samt en fru och dotter att umgås med - sitter jag ikväll på ett julpimpat Cafe Mocco och letar inspiration till ett inlägg som får mig att låta smartare än jag är. Det är inte lätt...

Bortsett från egna begränsningar så störs jag av alltför hög julmusik som får mig att inse att jobbprojekten snart ska vara klara, hemmet pyntat och presenterna köpta. Som inte det vore nog är det dessutom snart nyår, vilket innebär att det är dags att summera året, oo-talet och skaffa ett nyårslöfte jag faktiskt kan hålla.

Blir något lugnare av att konstatera att jag inte är ensam om att sitta försjunken vid datorn, hälften av besökarna dricker kvällslatte samtidigt som de tittar djupt in i en skärm som bredbandet fyller med innehåll och ibland mening. 2009 var året då det mobila kontoret blev verklighet. Wifi, trådlöst bredband, på kaféet är inte längre en USP utan en hygienfaktor, i varje fall i Stockholm. Det är ingen slump att den begåvade serieentreprenören Ted Valentin nu erbjuder en guide till alla svenska fik med WiFi, du hittar den här.

Att vi kan vara uppkopplade när helst vi önskar innebär dessutom att vi inte längre behöver fylla huvud eller dator med data utan ístället kan låta svar, adresser, musik och film komma till oss när vi önskar. Inget tidigare år har så många svenskar använt sig av digitala tjänster som Eniro och Google för att få svar på allt. Och smarta mobila appar och roliga AR-lösningar i all ära men årets svenska digitala innovation heter antingen SVT Play eller Spotify (ja, den lanserades förra året, men det var i år den nådde massorna). Voddler stödjer visserligen WiFi-tesen men de får ett år på sig att visa att de kan bli en spelare att räkna med. Google Wave då? Den kan möjligtvis bli nästa års tjänst, men då måste den bli bättre och användarna fler, med Google Wave lär man sig hur den första personen med fax kände sig.

Med året summerat återstår så 00-talet och nyårslöftet. Eftersom jag lovat mig själv att inte skriva mer om sociala medier, i varje fall inte på några dagar, konstaterar jag bara att det var detta under detta årtionde som internets ursprungliga syfte (lär mer om det här) som ett kommunikationsnätverk blev allvar för den stora massan. Vårt behov att kommunicera med varandra är övergripande alla andra digitala aktiviteter.

Om 90-talet gav oss kommunikationsmöjligheter som e-post, IM (instant messenger), BBS:er och mindre sociala nätverk har 00-talet tack vare bredband och ändrat beteenden gett oss stora sociala nätverk som Facebook, smarta kommunikationstjänster som Skype, framgångsrika (i varje fall under en månad eller två) digitala världar som Second Life, sociala video/bildbibliotek som Youtube och Pixbox. De är alla bra tjänster men ingen av dem övertrumfar 00-talets kraftfullaste kommunikationsverktyg, bloggen. Bloggen är den ultimata metaforen för sociala medier (där var det igen). Som vanlig makroblogg eller mikroblogg (Twitter, Jaiku, Bloggy, etc.) ger den oss möjlighet att föra ut våra tankar samtidigt som den ger andra möjlighet att kommentera och bidra.

Tjänsterna som lyckats under 2000-talet har framförallt kunnat bjuda på en kombination av kommunikation och underhållning, utmaningen för såväl SVT Play som Spotify är därmed uppenbar, bli bättre på att stödja kommunikation med andra nätverk. Spotify har förstått och nyligen gjort det lättare att synka med t ex last.fm.

Nyårslöfte då. Varför inte blogga oftare och göra det lika bra som Deb som med hjärta och hjärna gått från liten blogg till stort nätverk. Se hennes story nedan:





Bloggångest  eller julstress kan inte dämpas med att vara ständigt uppkopplad, men möjligheten att vara det är underbar utan den skulle inte du kunna lyssna här och se om du också tycker att detta är årets bästa låtar på Spotify.

Ha en riktigt god jul!

Mattias Franke


Mobile AR



Här kommer lite mer information kring Mobile Augmented Reality. Det är många som har frågor kring hur det fungerar och vad det innebär.
Mobile AR har nu blivit en av de hetaste teknikerna på den mobila arenan. Det är redan klart att mobil AR kommer att få många tillämpningar inom mobil annonsering och marknadsföring.

För de som ännu inte sett rörliga AR;
”Augmented Reality”-systemet handlar om en kombination av verklig- och datorgenererad data. Med andra ord så kombineras verkligheten med virtuella bilder eller budskap.

Även om mobil AR är relativt nytt, finns framför allt 2 kategorier som sticker ut mest;

Location-based AR
Används för att bestämma vilken riktning man står inför eller vad man har framför sig.
Exempelvis så kan man få budskap och erbjudanden från affärer i en galleria som visas på bilden från kameran direkt på telefonens skärm.
Ett annat exempel är att följa det man ser från kameran med instruktioner för närmaste vägen till tunnelbanan eller en Telia butik. Man ser det man har framför sig men med överliggande information.

Adding an image to a real scene
Man lägger till; det vill säga bifogar en bild via AR systemet till en verklig bild. Exempelvis kläder från en shopping app till verklig bild på sig själv. Eller IKEA möbler till en bild tagen från det egna hemmet.

I princip innebär detta att bilden från kameran visas direkt på telefonens skärm, men valda objekt kommer till av AR systemet.

//Leif Janderhof


Hela Sverige ler!



Ni såg väl galan om Svenska Hjältar igår. Nu kan alla bidra med ett leende! MEC Interaction antar utmaningen och sprider glädjens budskap ”Hela Sverige ler!”.


Här kommer ett stort leende från allas vår Leif Janderhof! Inte ett öga är torrt!


Sedan ett par dagar tillbaka.....

....så är Internet nedkladdat med följande.
Undra vad det är?

Något stort måste vara på G!



Mvh
Patrik

Celebert besök



Idag har Matilda och Jack hälsat på, riktigt kul att träffas och se att alla mår bra. Jack har redan hunnit bli sex veckor, och vi ser redan fram emot nästa gång!

Skynda, kom och se!

Uttråkad? Brist på inspiration? Varför inte ägna några minuter åt SRs Cirkus Kievs Gottepåse. Lyssna på senaste programmet eller varför inte göra Cirkus Kievs kontorstest. Själv blev jag trendanalytikern Lennart. Grymt.

George Clooney behöver din hjälp!

Nespresso har en riktigt snygg kampanjsajt, What would you do if you were George Clooney? 
Där kan du se Nespressos film med John Malkovich och George Clooney - och dessutom själv bestämma hur berättelsen ska sluta.

Poppa popcorn, klicka på bannern så får du se filmen.

/Lyn
 


Gilla Julen - vinn din IKEA önskelista

IKEAs julkampanj har dragit igång och på deras Jul-sida kan man bland annat göra sin egen önskelista och vinna den!
Klicka på bannern nedan så kommer ni dit.

För den som vill ge, finns också möjligheten att ge bort en komplimang via Ansiktsboken, till exempel "Du har Facebooks fluffigaste frisyr". Den har jag redan skickat till vår egen Mattias Franke!

Vill du komma i riktig julstämning finns julmusik att ta del av (via Spotify). Här kan ni också dela med er av era jullåtar och har chansen att vinna presentkort till ett värde av tusen spänn! 

Gå gärna in och kika!
/Lyn
 



Knocking Video - Live video i mobilen



Ny kul app till iPhone. Nu kan du strömma live video med din iPhone med hjälp av Knocking som finns att ladda hem i Apples AppStore.

Kontentan är att du kan kommunicera med dina vänner via live video i realtid. Riktigt kul! Kolla videon och lägg Knocking på minnet.

//Leif Janderhof