De 100 bästa webbtjänsterna 2008

image31image32 image33

Webware.com har tillsammans med sina läsare sammanställt en lista över de 100 bästa webbtjänsterna 2008. Bland sjävklara tjänster som Google Earth (en av 10 Google tjänster på listan), Facebook, Yahoo! (näst flest tjänster på listan), myspace och Flickr finns norska Opera och tre bolag med svensk anknytning, nämligen Joost, Skype och Stardoll. Läs mer om de 100 vinnarna
här.

/Matttias

Muxtape!

Sitter du på jobbet och lyssnar på samma gamla uttjatade musik på iPoden? Lugn, räddningen är här - jag kan stolt presentera "min" senaste upptäckt Muxtape!

Här kan vem som helst ladda upp sitt eget "blandband", dvs tolv låtar som man vill dela med sig av. Sedan får man sin egen adress, ungefär som när man har en blogg, som man kan skicka vidare till vänner. Topplista över mest lyssnade "muxtape" finns såklart - grymt ställe om man vill upptäcka ny musik!

Min muxtape hittas här, enjoy! (Fungerar ypperligt att arbeta till)

//Petter

12 veckor i sträck!!!!

Idag ska jag skryta!!!
Jag vet att det anses vara fult att skryta men idag tänker jag göra det ändå :)

För idag har jag gjort mig förtjänt av en träningsbag på SATS.
Nu har jag i 12 veckors tid tränat minst
2 ggr /vecka....och som morot får jag då en träningsväska.
Väskan kanske inte är den finaste i världen men den är ett bevis på att jag ändå släpat my big behind till det där helvetesgymmet och kämpat på.

Det är fruktansvärt skönt att nå dom små mål man satt upp för sig själv.
 MEN man måste ha fått sätta dom själv!
Så för alla er som vill ta hissen och äta bullar....NJUT!!! 
och för er som valt trapporna och morotsstavar GOOD FOR YOU!!!!

Heja "Fria Viljan"

//Mana

Rekrytering

Nu rekryterar vi igen! Denna gång söker vi en planerare/ rådgivare inom digitala medier.
Hör av dig till mig om du är av det rätta virket! / [email protected]

Når du fram med ditt budskap?

image30


Blake: A-I-D-A. Attention, Interest, Decision, Action. Attention - Do I have you attention? Interest - Are you interested? I know you are, because it's fuck or walk. You close or you hit the bricks. Decision - Have you made your decision for Christ? And Action.

Konversationen ovan är hämtad från filmen Glengarry Glen Ross (1992) i vilken fyra fastighetsmäklare kämpar för sin överlevnad. Blake är  den hänsynslöse chefen (Alec Baldwins i sin bästa roll). Hans råd om den gamla reklammodellen AIDA är väl så relevant idag när det gäller att synas på internet och i bloggar. För att lyckas med din kommunikation måste du nå fram!
 
Attention och Interest - Du måste du observeras. Syns du inte finns du inte. Med hjälp stora format och kreativt budskap syns ditt budskap lättare.  Är information dessutom enkel, relevant och personlig ökar intresset.

Decision (egentligen Desire) och Action -  Inspirerande bilder tillsammans med en tydlig call-to-action gör det lättare att få önskad handling.


En kampanj (reklamen är gjord av Ogilvy Stockholm) som uppfyller alla dessa krav är Eniros senaste kampanj för sin nya kartfunktion "Utsikt" . Funktionen finns nu för 10 svenska städer och innebär att det går att se hus och lägenhet från närmare håll i en annan vinkel än det klassiska flygfotot.

Kampanjbilden ovan är hämtad från MSN.se den 1 april och visas för boende i Helsingborg med omnejd, bilder för andra orter som Örebro, Umeå, Upppsala m fl visas för boende i anslutning till de orterna, då kampanjen är geografiskt styrd m h a IP-nummer. Ska kampanjen bli en riktig succé (Satisfaction i AIDAS) krävs det även att tjänsten levererar, avgör själv genom att titta in på
http://kartor.eniro.se. MEC:s hus hittar ni på Birger Jarlsgatan 18D, Stockholm.

/Mattias