AkzoNobel målar världen

AkzoNobel är världens största tillverkare av målarfärg. Målarfärg tillhör den typen av produkter som det kan kännas svårt att skapa starkt engagemang runt. Visst kan det bli snyggt när man målat om hemma, men vem vill egentligen bli Fan av Dulux Endurance-målarfärg på Facebook? 

AkzoNobel genomför just nu ett väldigt intressant projekt,
Lets Color Project, där de hjälper till att sätta färg på fattiga och gråa områden världen över. Läs mer om projektet på http://www.letscolourproject.com/




De har dessutom skapat ett par minidokumentärer som skildrar arbetet på varje plats de målat om. Detta projekt har redan fått mycket publicitet på de platser de besökt och utifrån vad man kan läsa sig till på hemsidan, är AkzoNobels tanke att detta skall utvecklas till en rörelse, där människor världen över hjälper till att sätta färg på sina närområden. Inga dåliga ambitioner! Undrar bara vad Stockholms skönhetsråd skulle säga om man gick ut och målade om ett hus i rosa och mintgrönt?

/
Joel Nyrén





Boken: Marknadsföring i mobilen



Nu kan du även beställa boken "Marknadsföring i mobilen - slutet på början" även via mobiltelefonen.

http://mobil.marknadsforingimobilen.se

Vill du sitta i lugn och ro med fördjupad information om författaren och boken så kan du gå in på websidan. Boken har 240 sidor fördelade på en teoretisk del och en praktisk.

1.    Bokens första del orienterar läsaren i det mobila landskapet och visar hur mobilen förhåller sig till andra kanaler.

2.    Den andra delen är praktiskt inriktad. Här beskrivs de olika kommunikationsmetoder kanalen erbjuder samt hur de relaterar till olika typer av marknadsföringsmål.

http://www.marknadsforingimobilen.se/

Du kan även ladda ner ett utdrag ur boken.
Konsumentpris inkl. moms är 395 kr.

///Leif Janderhof


iPhone och Android fortsätter öka sina marknadsandelar


Marknaden för Smartphones domineras fortfarande av Symbian.
Men den stora ökningen kommer från iPhone och Android. Något som återspeglas framför allt på den svenska marknaden.

Följ länken eller klicka på bilden för hela press releasen.

//Leif Janderhof

Spännande sätt att använda Twitter

Fick tips av vår nya projektledare Christian på en intressant aktivitet som JFK Library gjort för att uppmärkamma 50årsdagen av JFKs seger i West Viriginia. Via ett twitterflöde kan man i "realtid" följa JFKs väg fram till Vita huset.

http://twitter.com/Kennedy1960


Det blir en rätt märklig upplevelse att följa uppdateringarna, då det känns som att allting händer nu och man får på sätt och vis en känsla av att det är John själv som sitter och uppdaterar (även om tweetsen inte är personligt skrivna utan mer stolpar upp olika händelser).

Hursomhelst ett väldigt kul upplägg!

Trevlig Helg!

Welcome to the world of Socialnomics!


Spotifyspotar levererar kraftfull branding

En färsk undersökning från researchföretaget Hanne K Larssen visar på imponerande brandingresultat i musikplattformen Spotify.

Kampanjen var för Högskolan i Skövde och aktiverades regionalt i Skaraborg och Göteborgsområdet mot unga vuxna.

Citaten nedan talar sitt tydliga språk:
-"Vi är väldigt nöjda med kampanjresultatet i stort. Vi fick väldigt bra obsvärden och avsändarvärden. Dessutom har trafiken till vår sajt ökat med 57 procent jämfört med i fjol, säger Karin Ladberg, marknadsansvarig på Högskolan i Skövde." 

"I förhållande till investerade pengar har vi fått ut mest av Spotify när det gäller uppmärksamhet och uppfattat budskap. Banners fick inte samma genomslag i mätnignen trots en större budget, men samtidigt ser vi ju en kraftigt ökad trafik till hemsidan, säger Karin Ladberg."

Läs mer
här

Forza branding!!

/Patrik




Finns nu att beställa!



Nu änligen kan ni beställa den enda och första svenska boken om Marknadsföring i mobilen.

Beställning kan göras på
Bokus.com.

Utgångspunkten för den här boken är en övertygelse om att mobiltelefonen håller på att bli vårt viktigaste fönster mot världen - både den lilla och den stora. Vi befinner oss i början av en ny era där mobilens ständiga tillgänglighet och internets oändliga informationsdjup till slut förenats.
För allt fler blir mobilen den första accesspunkten till nyheter, underhållning och information. Det vi upplever i mobilen styr i allt högre grad vad vi gör som konsumenter.

Vad betyder då denna utveckling för oss som arbetar med marknadsföring?
Det är frågan den här boken behandlar. Samtliga viktiga metoder för kommunikation - såsom hemsidor, applikationer, SMS, annonsering med fler - beskrivs utförligt och relateras till olika typer av marknadsföringsmål.

Syftet är att ge läsaren en grundlig orientering i den mobila världen och sätta in kanalen i ett större sammanhang

Boken är skriven av Jonas Marking, medförfattare till böckerna "Internet i mediemixen" och "Större än TV".
Marknadsföring i mobilen har tagits fram i samarbete med mediebyrån MEC.

//Leif Janderhof, Ansvarig för mobil kommunikation på MEC.

Hurra för femåringen!

Idag fyller Youtube fem år, och det firas så klart med buller och bång! En branded channel har skapats för att gratulera sig själv, och där kan man ta del av den rätt otroliga utveckling som "tuben" har gått igenom under dessa fem år - från en enda ynklig video till två miljarder video-views per dag.



DN har dessutom en bra artikel idag.

//Petter Träff

New Generation System Cameras

Sugen på att ta bra bilder men skräms av en systemkamera? Då behöver du inte titta längre än till Olympus E-PL1. Denna kamera har allt: hög kvalitet, titta och tryck- enkelhet och häftig PEN design.

Olympus PEN lanserades för första gången 70-talet och blev då snabbt en storsäljare. Vi har en stor förhoppning om att även denna kommer att bli lika populär! Den är i alla fall lika snygg som då..

Kampanjen pågår just nu i TV och internet. Läs mer här:
Olympus PEN




Utkast: Maj 11, 2010


Till alla Gaga fans!



Anneli :)

En vanlig dag på MEC Interaction

Christian och Petter


"Involve me, and I will understand"

En ny undersökning från Eyewonder, Microsoft och comScore - Using Dwell to measure advertising effectiveness - visar tydligt att reklam som involverar mottagaren levererar högst effekt. Begreppet "Dwell" myntas och delas upp i delmåtten; "Dwell rate" och "Dwell time". 

Så det gäller att kommunikationen vilar på en idé där mottagarna kan motiveras att engagera sig och spendera lite mer tid än de 1-2 sekunder man får om man bara "avbryter". 

Denna typ av reklam placeras bäst i miljöer där mottagarna spenderar mer tid, och sannolikt är mer tillbakalutade. Hög affinitet är alltså en enkel tumregel. Ett annat knep är att använda film i den digitala annonseringen.
 
Läs mer
här

Hls Patrik



19 av 20 banners felkonstruerade

Undersökningsföretaget Mejsels tredje ögonrörelsestudie - Ett Smartare Internet - visar att i snitt är 19 av 20 banners felaktigt utformade. Snittannonsen behöver 15.6 sekunder på sig att veckla ut budskapet. Med tanke på att konsumenter endast ägnar en selkund i snitt när man browsar så är det i längsta laget.

Oftast försöker annonsen dessutom kommunicera tre eller fyra budskap i samma enhet. Vidare kan man utläsa att logotypen oftast placeras nere till höger, som i offline media. Men eftersom ögonen automatiskt söker sig till mitten kanske det är där logotypen skall placeras?

När skall vi lära oss?

Läs mer
här


//patrik





 

iPad:en flyttar in i köket

Det finns dessvärre fortfarande en hel del skeptiker till iPad:en som ännu inte verkar ha insett vare sig användningsområden eller nyttan bakom en iPad. Blendtec-gubben som trycker ner sin iPad i mixern verkar tillhöra den första gruppen något förvirrade strutsar. Till hans försvar får man dock ge honom cred. för att videon nu blivit en viral-succé på Youtube och inte minst lyfter fram Blendtec-produkterna till en väsentligt låg/obefintlig marknadsföringskostnad.
Till den grupp människor som dock insett iPad:ens många sköna användningsområden finns en kille som heter Alan Daly. Alan har med hjälp av en såg, några muttrar och lite finess lyckats montera in en iPad bakom skåpluckan i sitt kök. Resultatet ser ni här nedanför.


Vill du vara före Martin Timell med att göra din egna iPad-installation i köket så hämtar du instruktionsmanualen här. Tips från coachen: glöm inte att markera ut såglinjerna med hjälp av ett vattenpass innan du börjar såga i skåpluckorna. Skulle du dock ha glömt detta och nu sabbat din sista skåplucka så kan jag varmt rekommendera ett par nya, riktigt snygga och prismässigt mycket överkomliga köksluckor från IKEA.


Text: Filip Waenerlund