Mobila betalningar och den framtida kampen om konsumentens plånbok

I en artikel på IDG.se, skrev Tomas Zirn i fredags om SEB:s nuvarande inställning till mobila betalningar. I ett något försiktigt uttalande säger SEB:s tekniska strateg Thomas Glimstedt att mobilbetalningar utan tvekan kommer att bli ”stort”. Detta till trots menar han att de på SEB inte kommit någon bra teknisk lösning på spåret riktigt ännu.

Samtidigt i en annan del av dammen börjar det skvalpa allt mer om PayPal samt Google. Två stora företag med tydliga mål och konkreta satsningar inom mobila betalningarstjänster. PayPals Mobile Express-checkout-lösning där du betalar med hjälp av två enkla knapptryckningar och en QR-kod används redan i Starbucks egna app. I de testförsök som gjorts med PayPals mobilbetalningslösning har flera handlare som betatestat systemet även rapporterat en fördubbling av intäkterna genererade genom de mobila butikerna.
Frågan är nu bara hur länge till de stora bankerna har råd att vänta med att rulla ut sina egna mobilbetalningssystem?


 


Fyra saker står dock klart inför framtiden:
- Mobila betalningar kommer medföra drastiska förändringar i hur vi köper varor och tjänster såväl på gatunivå, i rörelse samt direkt från våra hemma.
- Mobila betalningar kommer leda till allt fler snabba avslut från det att konsumenten exponerats för ett erbjudande till att köpet görs.
- Räkningar med långa OCR-nummer kommer sakta men säkert gå i graven i takt med att mobilbetalningstjänsterna börjar rulla ut och QR-koder ersätter de gamla sifferremsorna.
- Lojalitet mot hembanken är något man inte längre kommer kunna räkna med utifrån de traditionella parametrarna och värderingarna sett. Bortsett från prissättningen är det bla. graden av smidighet bakom företagens mobila betalningstjänster som kommer styra konsumentens lojalitet och avgöra var hon/han väljer att hushålla med sina pengar. Iaf. om man får tro en undersökning från Accenture som nyligen gjordes där resultatet pekar på att konsumenterna allt oftare väljer att hoppa mellan banker och är allt mer otrogna sina banker än tidigare.

Text: Filip Waenerlund


Call of Duty: Black Ops

För två veckor sedan lanserade vi tillsammans med Activision höstens stora spelsläpp Call of Duty: Black Ops. Förväntningarna var höga, men få vågade nog tro att det skulle bli en större succé en förra årets release av COD: Modern Warfare 2. Nu sitter man mest och gapar när man läser rapporterna - med sina 5.6 miljoner sålda ex på första dagen (i USA och UK bara), slår det alla tidigare rekord (och då inräknas både film- och musikindustrin) rejält. Läs mer på Aftonbladet här!

Black Ops var naturligtvis synliga på Gamex som ägde rum förra helgen på Kistamässan i Stockholm. Här är en liten film som visar vilken monter som var mest populär när dörrarna öppnades och folket släpptes in. 


Den globala Facebook-sidan ökade dessutom rätt rejält under releaseveckan, från "blygsamma" 1.1 miljoner fans till 1.9 miljoner på bara ett par dagar. Vill ni avnjuta lite spelsekvenser och se hur spelet ser ut rekommenderar jag att besök på Tejbz hemsida. Han är grym.
//Petter Träff

 


En bra presentation...

om vikten av collaborative networks hittar du i detta klipp. Svulstigt javisst. Men aldrig trist.



/MF

My Facebook life


Dags att boka in SIME

Snart är det äntligen dags för årets SIME som går av stapeln den 17-18 november på Rigoletto i Stockholm. Årets agenda är riktigt spännande med både föredrag och workshops. Missa dessutom inte MEC på Ambassadör, där vi finns representerade med bl.a vår bok Marknadsföring i Mobilen samt andra intressanta nyheter ni inte vill missa.

 


LEGO stärker köpviljan med hjälp av augmented reality

Något otippat tog leksaksföretaget LEGO i början på 2010 ett första steg in i augmented reality-världen. LEGOs augmented reality projekt går ut på att levandegöra innehållet i LEGOlådan med hjälp av en kamerautrustad skärm och en QR-kod på lådan.

 

Efter lyckade tester i testbutiker ryktas det att företaget för närvarande är på full gång med att rulla ut konceptet globalt, till samtliga större LEGO-återförsäljare.
Riktigt snyggt tycker vi! Frågan blir bara vem nästa aktör blir som ger sig in i matchen med att nyttja AR-teknikens innestående potential.

Har du själv sett det här ute i butik?
Lämna då gärna en kommentar här nedan med ditt egna betyg.

Tack till Petter för tipset.

/// Snäjken


Nike is running an event




Varför nöja sig med prata om något när du kan få folk att göra det istället. Förändring handlar om att ändra beteende inte att få veta att du bör ändra det. 

Nike Grid påminner till viss del om http://takesthlm.mtv.se/ där Nike lät  stadsdelar tävla mot varandra, men denna gång kan lag tävla mot varandra och det är inte bara distansen som bidrar, att springa snabbt bidrar extra mycket.

Kampanjen binder elegant ihop den fysiska och digitala världen och genom sociala tjänster når den snabb spridning hos en bredare målgrupp än bara de som springer.

/Mattias Franke


Flashmobben kan än

Precis när man trodde att Flash mobs dött ut under 2009 slog T-Mobile till med en fantastisk sådan i onsdags på Heathrow. Fantastiskt framförande!



/Mattias Franke