Pay with a tweet

Det tysk-amerikanska bolaget Innovative Thunder är något mycket intressant på spåret när de nyligen lanserade siten "Pay with a tweet". Till skillnad från traditionell annonsering, där man med olika verktyg kan sätta ett värde på trafiken man drar in till sin site, så brukar det alltid bli något svårare när man pratar om social media. Vad är ett fan på Facebook värt (136 dollar?), vad betyder en statusuppdatering/tweet för biljettförsäljning etc? 

"Pay with a tweet" tar detta lite längre - tanken är att din statusuppdatering blir din valuta på nätet. Genom att twittra om en produkt/tjänst så får du tillgång till den gratis (t.ex. videoklipp, filmer, musik). "Pay with a tweet"'s plattform tilldelar dig en unik URL som du ska använda, och via den kan de sedan tracka hur mycket trafik just du drog in (men detta påverkar inte värdet av din tweet. 1 tweet = 1 tweet, oavsett hur många som klickade på länken). Jag tänker direkt på musikindustrin och mindre band som vill marknadsföra sig själva - det är inte mycket begärt att twittra om en EP om man sedan får det gratis, eller hur (fast man får väl hålla tummarna för att den är bra :)

Intressant är det.

//Petter Träff

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback