Starbucks visar vägen med kundkortsintegrerad mobilbetalningstjänst

Starbucks fortsätter att plöja åkern och visa vägen för andra företag beträffande hur man arbetar effektivt med sociala medier, mobilen och kundlojalitet.
Starbucks senaste projekt kretsar kring en mobilbetalningstjänst "Starbucks Card Mobile App" där du kan betala direkt i mobilen med hjälp av Starbucks egna app, som i sin tur är kopplad till ditt Starbucks-konto. Vid betalning får du efter en enkel knapptryckning i appen en QR-kod i din mobil. Koden skannas sen in som en vanlig streckkod i kassan. Et voila! -betalningen är gjord och Starbucks kan nu belöna kunden med nya erbjudanden för att skapa fler framtida inköp.



Vad är då fördelarna med att ha en välutarbetad app med integrerad mobilbetalningstjänst?

- Precis som med ett lojalitetskort kan lojala kunder belönas med poäng och särskilda erbjudanden skräddarsydda efter kundens egna preferenser och köptendenser.
- Genom att låta kunden dela med sig av erbjudanden och annan information till sina vänner(genom en "mina vänner"-funktion i appen) kan du lättare nå ut till brand-ambassadors och "pack leaders". Ett kostnadseffektivt sätt att skapa word-of-mouth utan att det ska behöva kosta en förmögenhet.
- Inlösbara specialerbjudanden kan också via taggar och guerillamarknadsföring placeras ut på olika ställen i storstäderna för att skapa buzz kring aktuella kampanjer och erbjudanden.
- En välutarbetad kundapp med integrerad betalningsfunktion och geografisk lokalisering gör det möjligt att korta ned ledtider från att behov uppstår till att konsumenten släcker behövet med ett inköp.
- Med en lojal kund som aktivt tar del av och använder sig av din lojalitetsplatform kan du med lite snitts till viss del dämpa kundens benägenhet att vilja gå till konkurrenterna och inte minst återkomma oftare och köpa mer
- Gör det lättare att köpa och dela med sig av önskelistor samt presentkort.

Ovan är bara några exempel på varför lojalitetsskapande platformer som kundkorts-appar med integrerad mobilbetalningstjänster är värda att investera både tid och pengar i.

Företag med kundkort som borde arbeta mer flitigt med lojalitetserbjudanden, app-integrerade mobilbetalningsmöjligheter och lojaliterserbjudande direkt i appen är bla.:
- ICA/ICA Banken, COOP, Hemköp m.fl.
- SAS, Ryanair, Malmö Aviation m.fl. 
- H&M, MQ, Åhlens m.fl  
- Statoil, OK, Preem

Text:  Filip Waenerlund


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback