Lär känna Patrik!

Namn: Patrik Talamo
Ålder: 38
År i branschen: 10
Vad gjorde du innan du kom till MEC?: Var digitalchef på Absolut Vodka
Vilken är din roll på MEC?: Senior Advisor är min titel, och konkret skall jag ansvara för att utveckla strategier för våra kunder som gör att deras varumärke och affär växer
Finns det någon annonsör du saknar på nätet?: Njae, snarare handlar det om att varumärken än mer tillvaratar de möjligheter som finns kring att kundvårda och engagera.
Mest underutnyttjad tror jag kundernas egna kanaler är. Att ta plats som moderator och relationsansvarig istället för att vara avsändare.
Vilket är ditt smultronställe på internet?: Utan tvekan Zoovillage.com. Facebook-fan också.
Vad tycker du att MEC Interaction ska ha för nyårslöfte i år?: Alla kunder skall vara digitala evangelister
Du får en konstig matallergi, och får äta endast två saker resten av livet. Vilka blir det?: Spaghetti och köttfärssås och Snickers
Berätta vad du gör när du inte jobbar, och gärna med vem/vilka: Busar med min son, eller spelar tennis mot andra medelålders män

Sugen på VM i sommar?

Då är det läge att besöka Sony Ericssons Golden Ticket-tävling. Om du anmäler dig kommer du under sju dagar få fotbollsrelaterade frågor via SMS, och det gäller att svara så snabbt som möjligt. Den som har totalt lägst svarstid på de sju frågorna vinner resa och biljett till Sydafrika i sommar. Du får se tre gruppspelsmatcher, åttondel, kvart, semi samt finalen. Inte dåligt!!

//Petter Träff

Living, Loving a Leifing Easter Celebration



Så här skulle jag vilja fira påsk med mina vänner på MEC Interaction.

Men tyvärr hinner vi inte! Mycket ska göras klart innan lite extra ledighet.

Titta på filmen! Njut!

-      ”Visst blir man glad?!”

Glad Påsk!!

//Leif Janderhof

Vårstäda hemmet?


Vår, sol och fågelkvitter - härligt!
För er som ska vårstäda och organisera lite där hemma, så kommer ett tips på IKEAs grymt snygga förvaringsmöbel, Bestå. Klicka
här för inspiration och mer information.

Hej Jack! Hej Helena!

Helena Ceder kom förbi med förtjusande Jack, 6 månader fyllda och redan en kvinnotjusare!


Fotbolls-VM startskottet för 3 D-tv



Blir Fotbolls-VM startskottet för 3 D-tv? Ja, i alla fall om tillverkarna får välja.
3 D-tv kommer på bred fron från alla stora märken.

Men hur fungerar 3 D-tekniken? Leif har svaret:
- 3 D-tekniken i de TV-apparater som nu börjar säljas i butik bygger på att tittaren använder aktiva glasögon (bilden ovan) som täcker ett öga i taget i takt med att TV´n växlar bild.
- Effekten blir att vänster och höger öga matas med vars sin bild ut lite olika vinkel.
- Detta tolkar hjärnan som att bilden har djup och 3 D-effekten uppnås.

Coolt och enkelt, eller hur?

Leif Janderhof.


Godmorgon Göteborg!

- Å va kör du för typ av motion?
- Slow motion!

Vad gör du för 5 dollar?

Eller vad är du beredd att betala 5 dollar för? Fiverr är en tjänst där man kan erbjuda sina tjänster, alternativt köpa tjänster till en låg kostnad. Är du intresserad av att förbättra din spanska över skype eller är du sugen på att inhandla ett snitsigt armband från Burkina Faso? Man kan hitta det mesta på Fiverr, till en kostnad av just 5 dollar. Sajten är lite som en tjänstebaserad version av där de där affärerna där allt kostar 10kronor.



Jag har tidigare tipsat om sajten Karmawish, där man genom att hjälpa en medmänniska sedan kan få hjälp själv. Fiverr liknar alltså denna tjänst fast med ett betalningssytem påkopplat. Många av de tjänster som erbjuds är riktigt intressanta och prisvärda. Jag skulle därför inte bli förvånad om vi snart kommer kunna läsa om personer som gjort sig en förmögenhet via tjänsten, genom att sälja en stooor mängd 5-dollarstjänster. Mikrobetalningar är ju trots allt det nya svarta.

/
Joel Nyrén


Hej Flügger! Hej Olympus!

Vi är väldigt glada att få börja jobba med Flügger och Olympus! Så glada att vi vill måla om alla våra lokaler och klä väggarna med foton på oss själva och alla våra roliga kunder! :D

Spana in vår musikalapplikation för SVT

Vi har för SVTs räkning skapat en applikation där man kan göra en egen personaliserad musikal, eller kort och gott en La-la-lad. Syftet med applikationen är att promota SVTs lördagsunderhållning Jakten på Julia som går kl.20.00 på lördagar i SVT1. Genom att implementera Facebook Connect i applikationen är även steget från att skapa en La-la-lad till att posta den på sin-, eller sin väns vägg på Facebook vädigt kort vilket förenklar spridningen av applikationen via Facebook. MEC (undertecknad samt Mattias Franke är de som arbetat med projektet från oss) har stått för idé, koncept och projektledning och ChevyChase har stått för design och produktion.


 
(Att sjunga ballader för sin chef är inte att smöra, eller?)


Gå gärna in och testa själva!
La-la-laden finns att hitta på SVTs sajt, samt på www.jaktenpajulia.se


/
Joel Nyrén


Hej

Hejdå

Lägg begreppet "bumpa" på minnet!



Bump Technologies är utvecklarna bakom den så kallade "bump"-platformen för Android och iPhone med målet att möjliggöra en väsentligt förenklad överföring av data, mobiltelefoner sinsemellan. Teknologin gör det mao. möjligt för smartphone-användare att med ett enkelt "bump"(snudda mobilerna mot varandra) överföra data och information mellan två telefoner.

Kring denna teknologi är det framförallt två bump-applikationer som just nu är aktuella:
- Bump's "raggvänliga" Facebook app.
- Bump och PayPals kärleksbarn som möjliggör snabba transaktioner mellan två telefoner.

Kring denna utveckling är det framförallt två ämnen eller riktningar som är omöjliga att inte beröra: 
- Riktad annonsering och erbjudanden i samband med pengatransaktioner (läs: digitala kvitton).  
- Viral spridning av filmer, "invites", och kompiserbjudanden användare sinsemmellan.

Exakt när ovanstående möjligheter kommer blomma ut och finnas tillgänliga är än så länge svårt att sia kring. Säkert är iaf. att de kommer att komma.


Text: Filip Waenerlund


"Piano Chat Improv" - Chatroulettes nya hjälte

Den något vrickade tjänsten Chatroulettes populäritet har nu under de senaste veckorna fullkomligt exploderat.
Fler kända(Ashton Kutcher, Jon Stewart mfl.) men även okända profiler har nu även gett sig in i matchen med att i nöjessyfte experimentera med samt utforska tjänstens sociala "cause&effect"-potential.

Senaste tillskottet är den sköna pianomannen "Merton" som valt att driva med de människor som slumpas fram. 
Vem är då denna mystiska Merton? Påminner nästan lite om en av killarna ur Flight of The Conchords.. Oavsett om vi kommer få reda på hans egentliga identitet eller inte så står iaf en sak klart: videon har en riktigt bra viralpotential! 


Källa: Mashable

Frågan är nu bara om vi här framöver kommer få se någon svensk annonsör nyttja tjänsten i ett försök att ta fram en egen rolig film med samma virala potential? Återstår bara att se helt enkelt.


Text: Filip Waenerlund

Flattr

För er som inte har sett det har Peter Sunde (en av grundarna av Pirate Bay) lanserat en intressant mikrobetalningstjänst, Flattr. Här är en video som på ett pedagogiskt sätt förklarar hur tjänsten fungerar (känns det förresten inte som att alla sådana här videor ser likadana ut och har en likadan speakerröst?):



Lite ironiskt att det är mannen som gav fildelningen ett ansikte som nu kan bli mannen som löser problemet med hur man skall ta betalt för digitalt innehåll. Jag gillar tanken med att man väljer att betala för det man uppskattar, frågan är dock om folk verkligen kommer att börja betala eller om man kommer fortsätta tycka att gratis är gott?

/
Joel Nyrén


Måndagshumor

Bantningsrecept!

- Du har gått ner i vikt!
- Bytt räkost till råkost, vettu!

Mer gött finns att hämta på GP's
P.S.

Outsourca Twitter?

Jag sitter och funderar på det att jag inte är med i Twitter. Om jag hade en massa tid att spruta smarta oneliners, och ett überintressant liv kanske det skulle vara aktuellt. Men riktigt så är det ju inte.

Då slog det mig, tänk om man kunde outsourca sitt Twitterflöde. Att betala någon för att hålla Twitterkontot aktivt, gärna med tilläggstjänster för karaktärsdrag som till exempel humoristisk eller proaktivt nätverkande. I ett paketpris får man med Facebook också. Det hade varit något. / Kristina

Dagens outfit



Get the look:

Kavaj: Tiger
Tröja: Diesel
Jeans: Lee Know 34/34
Skärp: Saddler
Skor: Ecco
Strumpor: Topeco
Smycken: Caroline Örtenblad

















Patrik Talamo

Två finfina kampanjer

#1. Från Tyskland kommer detta smarta och nyskapande exempel på hur man kan engagera publiken på en helt annan nivå när de ska kika på film. Genom att göra en interaktiv film, där de olika valen huvudpersonen gör bestäms av publiken, skapar man en annorlunda stämning - speciellt när det rör sig om skräckfilm. Man använder sig av ett röstigenkänningssystem, som reagerar på vad publiken säger åt huvudpersonen att göra - naturligtvis ges dessa order genom att publiken ringer upp ett nummer via mobilen.

(Svårt att förklara detta begripligt känner jag, titta på filmen nedan istället.)


#2. Många har nog sett bandet OK GO!'s video till sin låt 'Here it goes again'. Nu har de släppt ytterligare en singel, och de fortsätter på konceptet att marknadsföra sig genom själva videon (90-talet gör comeback?). Denna gång är det dock inte samma tema, men väldigt imponerande gjort (tar turligt nog bort rätt mycket fokus från låten, som inte är någon höjdare enligt mig) - frågan är om det är en tagning bakom allt detta:




//Petter Träff (som hänvisar detta till Adverblog)


Buzz monitoring

Nyfiken om vad som skrivs om dig eller ditt företag på nätet? Nu börjar det dyka upp gadgets som håller oss uppdaterade både snabbt och gratis. Med MyBuzzMonitor fyller du i vad du vill ha koll på och ett klick senare finns den som gadget i din iGoogle. Eller varför inte låta Google Alerts sköta monitorering och skicka ett mail varje dag med resultatet. Gratisverktygen är långt ifrån kompletta, men ger en snabb fingervisning. Surf on! / Kristina

Augmented Reality i framtiden?




Lite sanning finns det i filmen för hur vi skulle kunna se AR i framtiden!
Och då menar jag inte så långt fram.
Kan man dessutom koppla AR till sina glasögon så skulle nog världen se lite annorlunda ut.

Men om vi personaliserar telefonen, vilket är nästa steg, och dessutom kan koppla det till sina glasögon så skulle i alla fall jag använda det ibland. Kan vara en upplevelse att gå i ett shoppingcenter och få erbjudanden som jag vill ha. Som passar mig!

Leif Janderhof

Apple vill rensa ut fler appar


I syfte att höja kvaliteten på App Store vill Apple rensa bort program som i stort sett saknar innehåll.
"Ett mycket bra initiativ tycker jag! Kvaliteten behöver höjas, speciellt när Android är på gång."

Efter att tidigare städat bort tusentals "sexistiska" program har man nu siktet inställt på appar som i stort sett saknar innehåll.

Till exempel finns det massor av program på App Store som i sak inte är något annat än en ompaketerad webbsida. I dessa fall hade utvecklarna gott och väl kunnat nöja sig med att skapa en webbapplikation i stället.

Men det blir en svår balansgång för Apple. Därför är det positivt att man den här gången tänker ta kontakt med utvecklarna innan programmen plockas bort från App Store. Följer man uppmaningen att lägga till fler funktioner kommer programmen alltså få lov att vara kvar.

Leif Janderhof


Zeta kampanj! "Drömmen om Italien!"


Tävla med Zeta! 5 deltävlingar med fantastiska priser! Du har med andra ord massor med chanser att vinna.

Varannan vecka har du möjlighet att tävla och vinna en resa för två till pensionatet från programmet ”Drömmen om Italien”. Vinnarna får träffa tv-programmets vinnarpar och uppleva Italien när det är som bäst.

Du följer väl programmet på TV4. Onsdagar kl. 20.00.
Om du vill veta mer kan du gå in på TV.se.

Leif Janderhof


Online shopping v.2.0?

För dig som trodde att augmented reality enbart var till för att hjälpa folk hitta till närmaste kebabrestaurang eller tunnelbanestation med hjälp av mobilkameran, finns det nu ännu ett användningsområde att lägga på minnet: SHOPPING! - närmare bestämt.

Zugara respektive Fashionista har nämligen tagit fram AR-lösningar med syfte att göra shoppingen både lite roligare och lite mer smärtfri.


 

Precis som med de första TV-spelen får man dessvärre så här i startfasen nöja sig med den något trubbiga grafiken och den något otympliga pappers-lösningen. Men med lite tid, lycka och sköna idéer kommer det säkert komma fram fler häftiga utvecklingar kring liknande koncept, AR-lösningar och shoppingvänliga appar här framöver. 

Det jag själv kan längta efter i shoppingsammanhang är dock möjligheten att med hjälp av en videovänlig mobilapp eller väggannordning, kunna haka tag i första bästa Facebook vän de gånger jag står ensam i en provhytt och brottas med att välja klädesplagg. När jag väl står där i din cyberfarstu och ber dig om råd - en gyllene regel bara: nämn ingenting om mina kärlekshandtag eller att plagget ifråga får mig att se tjock ut.


Text: Filip Waenerlund


Kreativt köp av sponsrade länkar



/Johan Ståhle

iPhone-koma



Så här känner du igen iPhonekoma! En typisk iPhone användare. Och det är inte Leif Janderhof även om det är likt. Bilden hittades av Johan Ståhle.

Skattjakt! Här får du chansen att vinna en äkta guldtacka..


Gå in på: www.eniro.se/skattjakten för att vara med och tävla!






Det kom ett mail från Göteborg

Appropå en förbindelse.

- De finns visst en direktförbindelse mellan polishuset och det nya tingshuset!
- Vesst! Rättegången, vettu!