Mobila betalningar och den framtida kampen om konsumentens plånbok

I en artikel på IDG.se, skrev Tomas Zirn i fredags om SEB:s nuvarande inställning till mobila betalningar. I ett något försiktigt uttalande säger SEB:s tekniska strateg Thomas Glimstedt att mobilbetalningar utan tvekan kommer att bli ”stort”. Detta till trots menar han att de på SEB inte kommit någon bra teknisk lösning på spåret riktigt ännu.

Samtidigt i en annan del av dammen börjar det skvalpa allt mer om PayPal samt Google. Två stora företag med tydliga mål och konkreta satsningar inom mobila betalningarstjänster. PayPals Mobile Express-checkout-lösning där du betalar med hjälp av två enkla knapptryckningar och en QR-kod används redan i Starbucks egna app. I de testförsök som gjorts med PayPals mobilbetalningslösning har flera handlare som betatestat systemet även rapporterat en fördubbling av intäkterna genererade genom de mobila butikerna.
Frågan är nu bara hur länge till de stora bankerna har råd att vänta med att rulla ut sina egna mobilbetalningssystem?


 


Fyra saker står dock klart inför framtiden:
- Mobila betalningar kommer medföra drastiska förändringar i hur vi köper varor och tjänster såväl på gatunivå, i rörelse samt direkt från våra hemma.
- Mobila betalningar kommer leda till allt fler snabba avslut från det att konsumenten exponerats för ett erbjudande till att köpet görs.
- Räkningar med långa OCR-nummer kommer sakta men säkert gå i graven i takt med att mobilbetalningstjänsterna börjar rulla ut och QR-koder ersätter de gamla sifferremsorna.
- Lojalitet mot hembanken är något man inte längre kommer kunna räkna med utifrån de traditionella parametrarna och värderingarna sett. Bortsett från prissättningen är det bla. graden av smidighet bakom företagens mobila betalningstjänster som kommer styra konsumentens lojalitet och avgöra var hon/han väljer att hushålla med sina pengar. Iaf. om man får tro en undersökning från Accenture som nyligen gjordes där resultatet pekar på att konsumenterna allt oftare väljer att hoppa mellan banker och är allt mer otrogna sina banker än tidigare.

Text: Filip Waenerlund


Kommentarer
Postat av: Tyra

Jag tycker att det är rätt svårt att göra en bra design till sin sida - hur har du burit dig åt? Du har ju en jättefin sida!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback