Online shopping v.2.0?

För dig som trodde att augmented reality enbart var till för att hjälpa folk hitta till närmaste kebabrestaurang eller tunnelbanestation med hjälp av mobilkameran, finns det nu ännu ett användningsområde att lägga på minnet: SHOPPING! - närmare bestämt.

Zugara respektive Fashionista har nämligen tagit fram AR-lösningar med syfte att göra shoppingen både lite roligare och lite mer smärtfri.


 

Precis som med de första TV-spelen får man dessvärre så här i startfasen nöja sig med den något trubbiga grafiken och den något otympliga pappers-lösningen. Men med lite tid, lycka och sköna idéer kommer det säkert komma fram fler häftiga utvecklingar kring liknande koncept, AR-lösningar och shoppingvänliga appar här framöver. 

Det jag själv kan längta efter i shoppingsammanhang är dock möjligheten att med hjälp av en videovänlig mobilapp eller väggannordning, kunna haka tag i första bästa Facebook vän de gånger jag står ensam i en provhytt och brottas med att välja klädesplagg. När jag väl står där i din cyberfarstu och ber dig om råd - en gyllene regel bara: nämn ingenting om mina kärlekshandtag eller att plagget ifråga får mig att se tjock ut.


Text: Filip Waenerlund


Kommentarer
Postat av: Leif Janderhof

Bra exempel Filip! Definitivt något vi kommer se mer av och framför allt mer utvecklat.

2010-03-09 @ 16:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback