Maktförskjutningen från sök till sociala medier är ett faktum

I en färsk rapport från Gigya - "Social is the Next Search" - visar man med vilken kraft den sociala webben har förändrat makten kring trafikgenerering, engagemang och medieanvändning. 

Data från analysföretaget Compete visar att trafiken från sociala medier är högre än från Google för sju av åtta undersökta webbplatser i USA. Nyligen gick även Facebook om Google som den största internetdomänen totalt sett. 



Cirka 20% av internetanvändarna använder nu sociala feeds från vänner, och vänners vänner, som beslutsunderlag för vad de skall söka upp, konsumera och använda för sina köpbeslut.

Genom att anpassa egna kanaler för den sociala webben och möjliggöra kommentering, delning och engagemang med vänner via sociala medier, så kan varumärken nu ta en mer central plats i människors digitala vardag. 
Lärdomar visar att varumärken bör erbjuda inloggning på så många sociala medier som möjligt på webbplatsen, och fokusera på att placera spridning som en naturlig del i siteanvändningen.  

Makten bland medieplattformarna håller tydligt på att förändras. Nu handlar det för varumärken att se över sitt erbjudande och sitt mervärdesskapande och anpassa sina egna kanaler till den sociala webben. 

Läs mer
här

Hälsningar, Patrik Talamo

Kommentarer
Postat av: John Wesley Harding

Mycket intressant!

2010-04-06 @ 15:46:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback