Mobile AR



Här kommer lite mer information kring Mobile Augmented Reality. Det är många som har frågor kring hur det fungerar och vad det innebär.
Mobile AR har nu blivit en av de hetaste teknikerna på den mobila arenan. Det är redan klart att mobil AR kommer att få många tillämpningar inom mobil annonsering och marknadsföring.

För de som ännu inte sett rörliga AR;
”Augmented Reality”-systemet handlar om en kombination av verklig- och datorgenererad data. Med andra ord så kombineras verkligheten med virtuella bilder eller budskap.

Även om mobil AR är relativt nytt, finns framför allt 2 kategorier som sticker ut mest;

Location-based AR
Används för att bestämma vilken riktning man står inför eller vad man har framför sig.
Exempelvis så kan man få budskap och erbjudanden från affärer i en galleria som visas på bilden från kameran direkt på telefonens skärm.
Ett annat exempel är att följa det man ser från kameran med instruktioner för närmaste vägen till tunnelbanan eller en Telia butik. Man ser det man har framför sig men med överliggande information.

Adding an image to a real scene
Man lägger till; det vill säga bifogar en bild via AR systemet till en verklig bild. Exempelvis kläder från en shopping app till verklig bild på sig själv. Eller IKEA möbler till en bild tagen från det egna hemmet.

I princip innebär detta att bilden från kameran visas direkt på telefonens skärm, men valda objekt kommer till av AR systemet.

//Leif Janderhof


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback