19 av 20 banners felkonstruerade

Undersökningsföretaget Mejsels tredje ögonrörelsestudie - Ett Smartare Internet - visar att i snitt är 19 av 20 banners felaktigt utformade. Snittannonsen behöver 15.6 sekunder på sig att veckla ut budskapet. Med tanke på att konsumenter endast ägnar en selkund i snitt när man browsar så är det i längsta laget.

Oftast försöker annonsen dessutom kommunicera tre eller fyra budskap i samma enhet. Vidare kan man utläsa att logotypen oftast placeras nere till höger, som i offline media. Men eftersom ögonen automatiskt söker sig till mitten kanske det är där logotypen skall placeras?

När skall vi lära oss?

Läs mer
här


//patrik





 

Kommentarer
Postat av: Robert Zimmerman

Jätteintressant!

2010-05-10 @ 17:45:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback