Because they are worth it!

Läste precis en intressant artikel på MarketingVox på temat vad en Facebook fan kan tänkas vara värd. Två researchföretag tog sig an uppgiften med helt olika svar, och ansatser.
Det ena företaget - Syncapse - räknade på värdet utifrån skillnaden i "brand spend" per år mellan ett fan och ett icke-fan.  De kom fram till att ett fan var värt $71.84. Lojaliteten som fan-et uppvisar genom att bli fan på Facebook är alltså värt nästan 600 SEK per år. Har man som Dove eller Axe x miljoner lojala kunder så bör man rekommendera dem att jobba för att konvertera kunder till att bli deras fan på Facebook...
Det andra företaget - Vitru - utgick istället från vad värdet på kontakterna är på en fan page. Om ett företag med en miljon fans postar ett inlägg om dagen så genereras en miljon kontakter. Om företaget istället postar två inlägg så genereras två miljoner kontakter per dag, eller 60 miljoner kontakter per månad. Med detta sätt att räkna kom de fram till att en fan är värd $3.60, eller 32 SEK per år.  

Facebook är utan tvekan en engagemangs- och lojaliseringskanal. Det handlar om att aktivera sina fans, och få dem att få ännu starkare band till sitt varumärke. För att sedan köpa mer, oftare och till ett högre värde från företaget. Så jag föredrar den första ansatsen.
Men självklart finns det ett värde även i "kontakttänket". men om man inte kan engagera och aktivera sina fans så kommer de snart inte längre vara det.
Bygg relationer med era fans på Facebook, because they are worth it...!

Läs mer
här

 

Hls Patrik

Kommentarer
Postat av: John Wesley Harding

Mycket intressant.

2010-06-17 @ 14:38:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback