"Geotagging" - det nya lojalitetsskapande fenomenet inom sociala medier

"Geotagging" eller "geotaggning" som det kallas på svenska, är ett fenom inom sociala medier vars popularitet just nu ligger och pyr i väntan på att framöver troligen explodera. Med hjälp av din GPS-utrustade mobil samt en app och tex. ett konto från Foursquare eller Gowalla kan du dela med dig av var du befinner dig, dina bästa smultronställen, tips på intressanta ställen mm. till andra medlemmar och användare av tjänsterna. Kartorna med alla tips och taggar finns sen att tillgå både genom din mobil samt genom att surfa in på sajterna via din dator.

Förutom alla bra tips på nya restauranger, coola butiker mm. är det tuffa med fenomenet det lojalitetsprogram som blommat upp i anknytning till framförallt communityt Foursquare. Foursquare-medlemmar kan nu på vissa ställen (framförallt i U.S.A) ta del av specialerbjudanden kopplade till hur flitiga de är med att geotagga och uppdatera sin status samtidigt som de besöker utvalda företags butiker, caféer eller restauranger.

Frågan är inte OM dessa communities eller nya konkurrende geotagging communities någonsin kommer få ett starkt fotfäste på svensk mark, utan snarare NÄR detta kommer ske. Trots en något gles representation här i Sverige leder Gowalla för närvarande framför Foursquare ser man till antalet användare. Detta till trots har fenomenet inte riktigt hunnit klammra sig fast för att fastna på mainstream svenskarnas läppar riktigt ännu.



Ytterligare läsning kring större aktörer som tagit klivet in i geotaggningens värld hittar du under länkarna här nedan:

Text: Filip Waenerlund

Kommentarer
Postat av: Kaprate Kid

..eller för den delen den svenska siten Pixbox som har stöd för geotagging.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback