Digitala tjänster, banners och tv-reklam funkar

När digitala tjänster kan erbjuda så mycket nytta eller nöje att användarna både bidrar till utvecklingen och spridandet av dem, som t ex Fiat Ecodrive, Nike+, Starbucks eller IKEA, ja då väljer jag dem före banners vilken dag som helst. Tyvärr är det inte alltid tiden, ekonomin, hjärnan eller allmänintresset finns för att skapa dessa.

Att banners blir tjänster (se ex.vis Swedbanks banners på Blockets bildel) är en naturlig och önskvärd utveckling. När dessa sedan kombineras med mer kunskap om användaren kan det bli riktigt starkt. Det är möjligheten att anpassa budskap efter kontext, användardemografi och beteende som gör internet till en kraftfull kommunikationskanal inte möjligheten att klicka på bannern. Det är en bonus. För planlös masskommunikation till en okänd massa använder emellertid jag, inte säkert att mina kollegor håller med mig, hellre tv-reklam. Jag försöker att aldrig se tv-reklam och tror säkert att många gör det samma, men tro mig all tracking visar att tv-reklam funkar.

Hur är det då funkar bannerreklam? Om jag inte trodde det skulle jag inte jobba med det jag gör, men det är inte fel att tänka till hur banners kan tjänstefieras och vara intelligenta. En stor undersökning från OPA i USA visar på att 1/5  av de som exponerats för ett visst varumärkes banners gör relaterade sökningar efter det varumärket samt att 1/3 av de som exponerats för samma varumärkes banners även besöker dess webbsida. Hyfsade siffror!

/Mattias Franke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback