Hur blir äggen hårda?

Hej!

Jag läste Annas inlägg om påskharen och kom att tänka på en sak jag har funderat länge på, hur blir äggen hårda? Är de hårda när de läggs? Om de inte är hårda när äggen läggs borde äggen ha en platt sida.

Nu har jag äntligen hittat svar på min fråga, äggen är hårda när de läggs!
Så här går det till...
Skalet består till mesta dels av kalcium-karbonat (samma mineral som kalksten). Skalet läggs på kycklingen i skalkörteln som finns i nedre delen av äggledaren-livmodern. Sen tar det ca ett dygn innan ägget läggs.

Sen har jag även funderat på hur kyckligen kan andas inne i ägget, det finns aldrig luft inne i ett ägg man kläcker.
Tydligen så har skalet ca 10 000 porer som gör att kyckligen kan få luft. Kyckligen kan också göra sig av med koldioxiden som kommer in i ägget genom porerna.


 


Trevlig helg!!!
/Rebecca

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback