Funderingar om Påskharen...

Ja, nu börjar det dra ihop sig till påsk. Och som ett brev på posten fylls mitt huvud av funderingar kring fenomenet med Påskharen. Varför är det en hare som kommer med äggen egentligen? Jag har i flera års tid gjort spontana undersökningar bland mina nära och kära, taxichaffisar, försäljare, ja alla som råkat befinna sig i närheten av en väldigt pratsjuk  och fundersam Anna. Resultatet har inte varit speciellt givande.

I år gjorde jag slag i saken, jag bestämde mig för att aktivt söka kunskap och jag googlade Påskharen. Och det här är den spännande historien...

Påskharen föddes i Tyskland på 1600-talet. Han målade ägg som han skuttade ut och gömde i trädgården hos folk. Ungefär 200 år senare fick Påskharen sitt stora genomslag. Helt plötsligt fanns han med i böcker, som leksaker och abvildades i choklad. Men hur kommer det sig att detta ärofyllda uppdrag gick till en hare? De flesta vet att hönor inte lägger målade ägg. Haren är också mycket snabbare än hönor och också mycket sötare (man vill ju inte skrämma barnen).

Så nu vet jag och ni, ingen mer påsk i ovisshet för Anna!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback