Når du fram med ditt budskap?

image30


Blake: A-I-D-A. Attention, Interest, Decision, Action. Attention - Do I have you attention? Interest - Are you interested? I know you are, because it's fuck or walk. You close or you hit the bricks. Decision - Have you made your decision for Christ? And Action.

Konversationen ovan är hämtad från filmen Glengarry Glen Ross (1992) i vilken fyra fastighetsmäklare kämpar för sin överlevnad. Blake är  den hänsynslöse chefen (Alec Baldwins i sin bästa roll). Hans råd om den gamla reklammodellen AIDA är väl så relevant idag när det gäller att synas på internet och i bloggar. För att lyckas med din kommunikation måste du nå fram!
 
Attention och Interest - Du måste du observeras. Syns du inte finns du inte. Med hjälp stora format och kreativt budskap syns ditt budskap lättare.  Är information dessutom enkel, relevant och personlig ökar intresset.

Decision (egentligen Desire) och Action -  Inspirerande bilder tillsammans med en tydlig call-to-action gör det lättare att få önskad handling.


En kampanj (reklamen är gjord av Ogilvy Stockholm) som uppfyller alla dessa krav är Eniros senaste kampanj för sin nya kartfunktion "Utsikt" . Funktionen finns nu för 10 svenska städer och innebär att det går att se hus och lägenhet från närmare håll i en annan vinkel än det klassiska flygfotot.

Kampanjbilden ovan är hämtad från MSN.se den 1 april och visas för boende i Helsingborg med omnejd, bilder för andra orter som Örebro, Umeå, Upppsala m fl visas för boende i anslutning till de orterna, då kampanjen är geografiskt styrd m h a IP-nummer. Ska kampanjen bli en riktig succé (Satisfaction i AIDAS) krävs det även att tjänsten levererar, avgör själv genom att titta in på
http://kartor.eniro.se. MEC:s hus hittar ni på Birger Jarlsgatan 18D, Stockholm.

/Mattias


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback